TELL ME...

 
DEAR FASHION,
 
Vi har fått mycket kommentarer om att vi inte skriver så mycket om oss själva och vad vi gör här på bloggen. Jag förstår att det blir mer intressant att läsa vår blogg om vi börjar dela med oss av vår vardag och vilka vi är som personer. Jag ska verkligen försöka skriva mer, och dela med mig mer av min vardag. Själv tycker jag att det ska bli kul eftersom det händer ganska mycket i mitt liv just nu. Anledningen till att jag inte har skrivit så mycket kan vara för att jag suger på att skriva, Lisa går alltid in och rättar mina inlägg då jag har gjort massa stavfel.. som en femåring.
 
Själv tycker jag att det är jobbigt att läsa bloggar där folk skriver halva bibeln som inlägg, det är på grund av bilder jag kollar bloggar annars bryr jag mig inte ett dugg om vad du har ätit till frukost osv, som alla älskar att blogga om. Jag är även en person som har svårt att vara personlig, men ska göra mitt bästa för att ni ska veta mer om mig. Nu när jag ska börja skriva mer på bloggen så tänker jag dela med mig av hur mina dagar ser ut när jag är på min praktik, plåtningar men också vad jag gör på fritiden, lite tankar och så kanske. Men inget töntigt som vilket schampon jag rekommenderar och massa annat bullshit.
 

 Så idag då är det fortfarande onsdag och onsdagar är våran praktik dag. Vi får ledigt en dag i veckan från skolan för att vara på våran praktik, som vi måste hitta själva. Jag som sagt jobbar full rulle med Idol i höst. Många frågar mig om vad jag får göra och om jag får träffa idolerna. Jag kan säga att jag får träffa idolerna, ganska självklart för mig, då det är dom som vi ska styla. På onsdagar kommer en och en eller två och två av idolerna ner till Gorjans (huvudstylist) kontor och testar massa kläder tills vi har bestämt vad han eller hon ska ha på sig under live sändningen på fredag. Det tar ungefär en halvtimme för var och en, vissa tar det längre tid än för andra.

 

Det är definitivt annorlunda att jobba med tv än med mode. På modeplåtningar bl.a använder man modeller och dom kan man klä hur man vill. Men med artister är det en hel annan grej, stylisten har sitt tyck och det är inte alltid artisten håller med eller känner sig bekväm i det stylisten rekommenderar. Kläderna måste gå att röra sig i och att dom inte är för varma, samt att artisten kan känna sig bekväm i det. Kläderna måste också gå ihop med ljuset, se bra ut i kameran (vissa mönster på plagg kan man inte använda i tv) samt bakgrunden och låten. Så det är inte alltid lätt att komma fram till en bra outfit.

 

Så på ondagar så testar och väljer vi kläder. På fredagar åker jag in till kontoret runt nio och packar ihop det vi ska använda och tar en taxi eller så skjutsar någon från produktionen oss till studion. Sen går vi upp till idolernas lounge där vi har ett rum där vi ställer in kläderna. Packar upp allt sen så börjar jag stryka kläderna och fixa lite annat som behövs. När det är klart brukar jag ha lite tid över då vi alla brukar gå ut en sväng och ta luft, fika eller bara umgås. Sen så har vi lunch, efter lunchen är det dags för idolerna att klä på kläderna. Efter det börjar genrepet, då brukar vi sitta i publiken och kolla på. När genrepen är över är det middag, sen börjar publiken komma in och live sändningen börjar, då står vi backstage bakom scenen, där rollar vi dom, kollar att allt sitter bra innan dom går ut på scen. Vi har har även en skärm så vi kan se programmet och ifall kläderna ser bra ut. Jag brukar springa till greenroom (eller vad dom kallar det haha) och rolla och fixa till kläderna mellan reklam pauserna. Sen när programmet är slut så tar dom av sig scenkläderna och åker till hotellet och jag brukar ta idol bussen till tc sen pendeln hem, då brukar jag vara hemma runt ett på natten, helt slut men kul har det varit!

 

Woah! Nu vart det mycket, så ska sätta punkt här.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0